Je risico's de baas

Inbraak

Is er ingebroken in je woning of handelszaak? Deze checklist legt je stap voor stap uit wat je te doen staat.

Ontdek de 10 juiste reflexenAfdrukken

  1. 1Bel de politie

    Wanneer je een inbraak in je woning of je zaak meemaakt, bel je eerst en vooral de politie. Terwijl je daarop wacht, verplaats je niets. Als je nog niet binnengegaan bent, blijf je zelfs best buiten. Bel eerst de politie en laat haar haar werk doen. Ben je thuis terwijl het gebeurt? Blijf dan kalm en doe wat de inbrekers van je vragen, probeer geen strijd met ze aan te gaan en probeer in het oog te houden langs waar ze vluchten.

  2. 2Neem foto’s

    Neem foto’s van de deuren, ramen, keldergaten,.. waarlangs de dieven de woning zijn binnengedrongen en van eventuele andere schade die ze hebben aangericht. Vooral sporen van braak zijn belangrijk.

  3. 3Vermijd erger

    Wanneer deuren of ramen sporen van braak vertonen, sluiten ze wellicht niet meer zoals het hoort. Je woning is op dit moment erg kwetsbaar. Zorg voor extra veiligheidsmaatregelen om te vermijden dat nieuwe (of dezelfde) dieven hun slag slaan. Als er kredietkaarten of bankkaarten gestolen zijn, bel je naar cardstop om ze te laten blokkeren (+32(0)70/344.344).

  4. 4Doe aangifte bij je (brand)verzekeraar

    Eens het hoogstnodige gedaan, is het belangrijk dat je jouw verzekeraar belt om de diefstal te melden. Bezorg hem of haar een kopie van het proces-verbaal dat de politie heeft opgesteld naar aanleiding van de inbraak. Sommige verzekeraars voorzien ook de mogelijkheid om online aangifte te doen.

    Opgelet: Heb je geen dekking tegen diefstal (in je brandverzekering)? Dan krijg je geen vergoeding voor gestolen goederen. De dekking tegen diefstal is immers niet standaard opgenomen in alle brandverzekeringen. Er bestaan ook diefstalverzekeringen die los staan van een brandverzekering of extra polissen die kostbare voorwerpen tegen diefstal dekken en dus verder gaan dan alleen de diefstaldekking.

    Lees gerust onze brochure over de brandverzekering eens.

     

  5. 5Ga na wat gestolen is

    Maak een lijst van de spullen die gestolen zijn. Voeg eventuele foto’s toe, vermeld een beschrijving, de ouderdom of het jaar waarin je ze gekocht of gekregen hebt, een schatting van de waarde of eventueel facturen. Geef deze lijst aan de politie en aan je verzekeraar. De politie is er ook bij gebaat om de serienummers van elektronica te hebben voor het geval ze partijen gestolen voorwerpen terugvinden.

  6. 6Praat erover

    Een inbraak kan een waar trauma zijn voor de slachtoffers. Via de politie kan je beroep doen op professionals die je kunnen helpen om dat te verwerken. Praat erover met je familie, buren of andere mensen die je kunnen steunen.

  7. 7Check op welke vergoeding je recht hebt

    Als je verzekerd bent voor diefstal, ontvang je van de verzekering een vergoeding voor de spullen die gestolen zijn. Bij sommige contracten hoef je niet verzekerd te zijn tegen diefstal om de inbraakschade (bijvoorbeeld aan ramen en deuren) vergoed te krijgen. De algemene voorwaarden van je verzekering beschrijven de vergoedingen waarop je recht hebt. Soms is er een maximale tussenkomst per inbraak of per object. Er bestaan verschillende formules die je vergoeding bepalen. Een veel voorkomende formule bestaat erin dat je alle schade tot een bepaald bedrag vergoed krijgt, bijvoorbeeld 3.000 euro per inbraak. Zo blijft de premie binnen de perken en ben je toch voldoende beschermd als de dieven maar een paar zaken meenemen.

  8. 8Laat het je niet nog eens overkomen

    Denk aan preventie. In de eerste plaats is het een kwestie van verstandig omgaan met cash geld, sleutels, Facebookstatussen, brievenbussen, openstaande ramen, … Wil je verder gaan, investeer dan in ramen en deuren met meerpuntssloten en andere mechanische veiligheidsmaatregelen, zoals een kluisje. Wie zich dan nog extra wil beveiligen, kan een elektronisch alarmsysteem plaatsen, wat de verzekeraars soms eisen naargelang het risico. Gemiddeld geven inbrekers het op als ze na drie minuten nog niet binnengeraakt zijn.

    Lees meer preventietips – en over de fiscale voordelen - op www.assuralia.be (rubriek Brand- en diefstal --> diefstalpreventie)

     

  9. 9Wees voorbereid als het toch gebeurt

    Ondanks alle geleverde inspanningen op het gebied van preventie, kan het toch gebeuren dat je nog eens te maken krijgt met een inbraak. Hoe dan ook doe je er goed aan om waardevolle voorwerpen te bewaren in kluizen (eventueel bij de bank), ze goed te verzekeren en een lijst aan te leggen van spullen die diefstalgevoelig zijn, zoals elektronica en waardevolle voorwerpen. Leg van die lijst ook ergens anders een kopie.

    Lees onze brochure over de brandverzekering en download de invullijst van de FOD Binnenlandse Zaken (beschikbaar op www.besafe.be in de rubriek "publicaties") die je helpt om een overzicht aan te leggen van je waardevolle voorwerpen.

     

  10. 10Een klacht?

    Verzekeringsondernemingen hebben interne diensten waar klanten en slachtoffers terechtkunnen met vragen en klachten (lees er je polis of de site van de verzekeraar op na). Indien dit nog nodig zou blijken, staat ook de Ombudsman van de verzekeringen ter beschikking, die nagaat of verzekeraars hun verplichtingen correct nakomen.

    Lees meer over de Ombudsman op www.ombudsman.as.

     

Je weet genoeg? Doe de test! Close button
Score
You voted 3. Total votes: 166