Je risico's de baas

Waarom zou ik mijn premie betalen met een domiciliëring?

Met een domiciliëring van je verzekeringspremie maak je het jezelf gewoon makkelijk en vermijd je dat je je verzekering vergeet te betalen of dat er fouten sluipen in de betaling.

Met een domiciliëring van je verzekeringspremie geef je jouw verzekeraar de toelating om de premie automatisch van je bankrekening te halen, als er tenminste genoeg geld op staat. Daardoor vermijd je dat je je verzekering vergeet te betalen of dat er fouten sluipen in de betaling, zoals een foute vermelding of een ongeldig rekeningnummer.

Gemiddeld betaalt een Belg jaarlijks 2.500 euro aan verzekeringspremies, zowel van spaar- en levensverzekeringen als van schadeverzekeringen, zoals de auto- of brandverzekering. Een mens moet zoveel facturen betalen, dat je heel wat administratieve rompslomp uitspaart als je elektronisch betaalt, of makkelijker nog: via een domiciliëring.

Als je een verzekeringspremie niet op tijd betaalt, bijvoorbeeld omdat je het vergeten bent, dan komen er herinneringskosten bij kijken, een aangetekende zending en misschien zelfs het risico dat je niet meer gedekt bent en er bij schade alleen voor staat. Een situatie die je vast wil vermijden, toch?

Heel wat Belgen kiezen er desondanks voor om facturen van grote bedragen niet automatisch te betalen omdat ze graag zelf de controle willen houden. Dat is een begrijpelijk standpunt, maar weet dat wie het toch doet, daar doorgaans geen spijt van heeft. En wie alsnog van gedachte verandert of denkt dat er iets niet correct is gebeurd, kan een betaling met een domiciliëring altijd herroepen binnen de acht weken, zonder dat hij daarvoor een reden moet opgeven. Dan is natuurlijk wel de premie onbetaald.

De meeste verzekeraars bieden daarom de mogelijkheid aan om “grotere” premies, zoals de brand- of de autoverzekering, te splitsen en maandelijks of per twee of drie maanden te laten betalen. Waar dat anders een extra kost van een paar percenten met zich meebrengt, kan een domiciliëring deze doen wegvallen.

Kortom: een domiciliëring van de verzekeringspremie kan ook in jouw voordeel zijn en je administratie verlichten. De keuze om het wel of niet te doen blijft echter volledig die van de klant: de verzekeraar kan het nooit van je eisen.