fitness

Belgen willen een meer geïndividualiseerde gezondheidsverzekering. Ze zijn bereid om zich in te spannen om gezonder te leven, maar vragen daarvoor een financiële prikkel van hun verzekeraar. Dat blijkt uit het World Life and Health Insurance Report van Capgemini. Het consultancybedrijf stelde zijn conclusies op maandag 19 september 2022 in het Huis der Verzekering voor aan de verzamelde pers. Het ondervroeg verzekerden in 24 markten, waaronder ook de Belgische markt. Heide Delobelle nam als één van de zeven Europese vertegenwoordigers deel aan het rondetafelgesprek met experten op het vlak van de levensverzekering en de gezondheidsverzekeringen.

Algemeen blijkt uit de studie dat verzekerden zich meer en meer bewust zijn van het belang van financieel en fysiek welzijn. Jan Verlinden, specialist verzekeringen bij Capgemini, lichtte toe dat wereldwijd 70% van de ondervraagden stelt dat een goed financieel welzijn een positieve impact heeft op het goed mentaal welzijn. Goed nieuws voor de verzekeraars is dat de verzekerde hen als een bevoorrechte partner beschouwt voor advies en ondersteuning op het vlak van financieel en fysiek welzijn. Anderzijds blijkt dat die verzekeraars vandaag hun verzekerde te weinig actief betrekken en bijstaan in hun zoektocht naar een optimaal welzijn.

Specifiek voor ons land werd duidelijk dat de Belg minder naar zijn verzekeraar (27% tegenover 37% wereldwijd) kijkt als bevoorrechte partner voor een beter fysiek welzijn. Het sterk ontwikkelde Belgische socialezekerheidssysteem is hier allicht niet vreemd aan.  Voor zijn financieel welzijn valt 46% van de Belgen in de eerste plaats terug op zijn bank, 19 % op zijn verzekeraar of financieel adviseur.

En toch kunnen verzekeraars voor de consument zowel op financieel als gezondheidsvlak een bevoorrechte partner zijn. Zo kijkt 77% van de Belgen uit naar een hyper-gepersonaliseerd productaanbod dat een hoge persoonlijke toegevoegde waarde kan bieden. Belgische verzekerden zijn bereid om in te tekenen op gepersonaliseerde programma’s die kunnen bijdragen tot een verbeterd welzijn in het algemeen en een gezonder leven in het bijzonder.

In ruil vragen daarvoor willen ze graag kunnen rekenen op een return on investment vanwege hun verzekeraar. Die kan de vorm aannemen van een korting op de verzekeringspremie, toegang tot een getrouwheidsprogramma, korting bij een sportclub…

Gepubliceerd op 23/09/2022

Schrijf je in op onze nieuwsbrief !

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de vezekeringswereld.