BATEAU

Naar aanleiding van een aantal scheepsbrandincidenten publiceerde Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) onlangs zijn rapport “Fire risks and loss prevention measures in shipping”. De maritieme verzekeraar belicht daarin de belangrijkste gevaren en brandoorzaken wanneer lithium-ionbatterijen in elektrische voertuigen of vracht niet correct worden opgeslagen, behandeld of vervoerd. Het rapport bevat ook een reeks aanbevelingen.

Lithium-ion (Li-ion) batterijen hebben een steeds grotere impact op de veiligheid van de scheepvaart, of ze nu in elektrische voertuigen of als losse vracht worden vervoerd. En met de groeiende populariteit van elektrische voertuigen zal het transport van deze batterijen over zee alleen maar toenemen. Het rapport benoemt als vier belangrijkste gevaren brand, explosies, thermische runaway (een oververhittingsfenomeen) en toxische gassen. De meest voorkomende oorzaken van deze gevaren zijn ondermaatse fabricage van batterijcellen/toestellen, het overladen van batterijcellen, oververhitting door kortsluiting en beschadigde batterijcellen of toestellen (bv. door een slechte verpakking/behandeling of het verschuiven van de lading op zee).

Batterijbranden op schepen zijn ook nog eens moeilijk te blussen en de batterijen kunnen dagen tot zelfs weken later opnieuw ontbranden. ‘Roll-off roll-on’-autoschepen zijn bovendien bij uitstek brandgevoelig: ze hebben geen interne schotten zodat een brand snel uitbreidt, de voertuigen zijn na het laden moeilijk toegankelijk en door de grote hoeveelheid lucht in de open laaddekken is er een onmiddellijke zuurstoftoevoer bij brand. De auteurs van het rapport pleiten daarom vooral voor schadepreventie en bevelen een reeks maatregelen aan, zoals bemanningen adequaat opleiden in het hanteren van Li-ion batterijen en hen toegang geven tot passende brandbestrijdingsapparatuur, de controles verfijnen (bv. van de laadstatus van de batterijen, of de voertuigen goed bevestigd zijn …), de systemen voor vroegtijdige opsporing verbeteren (bv. door middel van bewaking/brandrondes, thermische scanners, diverse detectoren en camera’s) en degelijke risicobeheersings- en noodplannen opstellen. Daarnaast zijn er ook aanbevelingen voor de opslag van batterijen in magazijnen, want om het aantal incidenten terug te dringen is het belangrijk dat alle partijen in de toeleveringsketen preventie ter harte nemen.

Al zijn de verliezen in de scheepvaart de afgelopen tien jaar meer dan gehalveerd, branden aan boord van schepen blijven een van de grootste veiligheidsproblemen voor de industrie. Uit een analyse van AGCS blijkt dat brand/explosie de op twee na belangrijkste oorzaak van scheepvaartverliezen is in de afgelopen tien jaar. In 2021 was het zelfs de tweede belangrijkste oorzaak. Brand/explosie blijkt ook de duurste schadeoorzaak van maritieme verzekeringsclaims in de afgelopen vijf jaar (goed voor 18% van de waarde van alle claims).

Het volledige rapport leest u op de website van Allianz.

Gepubliceerd op 13/09/2022

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief !

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de vezekeringswereld.