Insurance Europe

Insurance Europe, de Europese verzekeringsfederatie, publiceerde onlangs haar jaarverslag 2021-2022 met daarin de standpunten van de Europese verzekeringssector over de belangrijkste verzekeringsactualiteit. Een greep uit de thema’s die aan bod komen: de vorderingen op het vlak van duurzaamheid en inclusiviteit, de herziening van Solvency II, de EU-strategie voor particuliere beleggers en het gebruik van artificiële intelligentie.

Michaela Koller, directeur-generaal van Insurance Europe, staat uiteraard ook stil bij de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de antwoorden hierop van de sector, net als bij de ‘lessons learned’ na twee pandemiejaren.

Het jaarverslag bevat verder een reeks gastbijdragen. Zo is er een opiniestuk van Petra Hielkema, voorzitter van de Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen (EIOPA), over de voorgestelde internationale kapitaalstandaard voor verzekeraars. Joachim Wenning, voorzitter van de raad van bestuur van Munich Re, laat zijn licht schijnen over de rol die de verzekeraars te spelen hebben bij de bescherming tegen cyberrisico’s. Andere opiniebijdragen zijn gewijd aan klimaatadaptatie, het vereiste kader voor gegevensdeling (‘open insurance’), de meerwaarde van de wereldwijde verzekeringsfederatie GFIA in het licht van de huidige maatschappelijke uitdagingen en het belang van open markten voor de herverzekering.

Het jaarverslag sluit af met een terugblik op de belangrijkste events van de federatie in 2021 en een overzicht van interessante publicaties, waaronder een reeks thematische factsheets.

Lees hier het volledige jaarverslag van Insurance Europe.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief !

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de vezekeringswereld.