employes

De Europese financiële denktank Eurofi publiceerde in zijn halfjaarlijkse magazine Views een reeks standpunten naar aanleiding van zijn conferentie eerder deze maand in Praag, een ontmoetingsmoment voor gouverneurs van centrale banken, financiële toezichthouders, Europarlementsleden en vertegenwoordigers van de financiële sector in het kader van het Tsjechische voorzitterschap van de EU. Eén van de bijdragen in het magazine is van de hand van Jean-Paul Servais, voorzitter van de FSMA, de Belgische financiële toezichthouder.

Volgens Servais lopen particuliere beleggers aan tegen een overload aan informatie die niet bevorderlijk is voor hun bescherming. Verder stelt hij vast dat het publiek, met name de jeugd, de weg naar de financiële markten weet te vinden en dat de technologie het landschap grondig verandert: zo vind je advies bij influencers op social media, die buiten de scope vallen van gereglementeerde adviseurs. Servais hamert erop dat essentiële informatie op een bevattelijke wijze voorgesteld moet worden en dat crypto-activa niet tussen de mazen van het net mogen glippen. Naast consumentenbescherming moet ook financiële educatie de nodige aandacht krijgen en formeel worden opgenomen in het takenpakket van de nationale en de EU-toezichtsorganen. Met trots verwijst J.-P. Servais naar de inspanningen die de FSMA op dat laatste vlak levert. Ook de Europese koepel ESMA tekent trouwens voor ‘ergonomisch’, ja zelfs ‘speels’ verpakte consumenteninfo.

Lees meer in het septembernummer van ‘Views’.

Gepubliceerd op 21/09/2022

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief !

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de vezekeringswereld.