
De Financial Times meldde onlangs dat Volvo Cars van plan is om in al zijn toekomstige modellen lasersensoren te installeren, de zogenoemde LiDAR-technologie. De autofabrikant wil zo het aantal ernstige ongevallen waarbij zijn voertuigen betrokken zijn sterk terugdringen en de eerste autofabrikant worden die deze technologie in zijn hele vloot implementeert.
De nieuwe elektrische uitvoering van het SUV-model EX90 zal uitgerust zijn met een LiDAR -sensor die al vanop 120 meter een zwarte band op een zwarte weg waarneemt, en voetgangers zelfs al vanop 250 meter ziet. Volgens Volvo-CEO Jim Rowan zal dit systeem het aantal botsingen met 9% doen dalen en het aantal ongevallen met doden of gewonden met 20% terugdringen.
Behalve Volvo kondigden ondertussen ook Mercedes-Benz en BMW plannen aan om in sommige modellen LiDAR-sensoren te installeren. LiDAR-systemen waren al gangbaar in zelfrijdende voertuigen, maar werden tot nu toe nog maar zelden in gewone modellen gebruikt, onder meer door hun hoge kostprijs.
Veiligheidssensoren zullen hoe dan ook steeds vaker worden ingezet, onder meer door de concurrentie die speelt, vooral in het premiumsegment van de markt, maar ook door strengere veiligheidsvereisten van de EU (zoals een verplicht noodremsysteem voor alle auto’s). De nieuwe beveiligingsvoorzieningen van Volvo gaan trouwens nog een stapje verder en zullen ook de bestuurder monitoren op risico’s die een stop vereisen (in slaap vallen, wijzigingen in adempatronen … ). Volvo overweegt momenteel nog of het deze technologie via licenties voor andere fabrikanten beschikbaar zal stellen (zoals het vorige eeuw zijn gordeltechnologie deelde), maar zeker is dat het bedrijf wat veiligheid betreft de toon wil blijven zetten.
Gepubliceerd op 27/10/2022